Nettisivujen suunnittelun suurimmat virheet

Nettisivujen rakentaminen on tänä päivänä helpompaa kuin koskaan. Se voi olla hauska ja palkitseva projekti, joka myös kerryttää arvokasta kokemusta. Vaikka nettisivujen teko on helppoa, ne tulisi silti toteuttaa ajatuksella. Sivustomme edellisissä artikkeleissa on annettu paljon hyviä vihjeitä siitä, millaisia hyvät sivut ovat – tällä kertaa kerromme minkälaisia virheitä tulisi ehdottomasti välttää. Huomioimalla muutamia yksinkertaisia seikkoja, teet sivuistasi paljon käyttäjäystävällisemmät.

Ei turhia ääniä

Yksi helpoimmista keinoista pilata käyttäjäkokemus on lisätä ei-toivottuja ääniä, eli mitä tahansa ääntä tai musiikkia, jota käyttäjä ei ole itse valinnut soitettavaksi. Merkittävä osa surffailijoista kuuntelee taustamusiikkia, radiota tai podcasteja. Tällöin mikä tahansa ääni, mitä vierailija ei laita itse päälle, on erittäin epämiellyttävä. Se voi häiritä myös muita, mikäli vierailija on julkisessa tilassa, laitteensa kaiutin päällä.

Ei-toivottuja ääniä, eli esimerkiksi taustamusiikkia, puhetta tai interaktiivisia ääniä ei siis missään tapauksessa tule käyttää. Äänet, jotka vaativat käyttäjän aktiivista toimintaa soidakseen, ovat hyväksyttäviä; esimerkiksi vierailijan itse käynnistämän videon ääniraita, tai mikä tahansa muu ääni joka soi vain, jos tiettyä soitinnappia painetaan.

Selkeys kunniaan

“Selkeys on kaunista” kiteyttää hyvien nettisivujen, sekä monen muunkin visuaalisen asian tehokkaan toteutuksen. Kaikki turha tulisi karsia – esimerkiksi sivujen navigaation tulisi olla mahdollisimman suoraviivaista, eikä suurta litaniaa linkkejä vailla logiikkaa.

Yksinkertaisuuden tulisi myös näkyä visuaalisessa ilmeessä. Hyvä logo tai muu graafinen elementti ei yleensä ole monimutkainen. Myöskään kuvia ei kannata käyttää liikaa, ja värien tulisi toimia hyvin yhdessä. Sivuston leipätekstin fontin tulisi olla helppolukuinen, eikä koristeellinen. Pahin mahdollinen esimerkki huonosta fontista on “käsinkirjoitetun” näköinen fontti, jota on vaikea lukea vaikka se saattaa näyttää hauskalta.

Yksinkertaisuus ei kuitenkaan aina ole mahdollista ja silloin hyvä suunnittelu on tarpeen. Monimutkaisetkin kokonaisuudet voivat olla toimivia, jos esimerkiksi sivujen navigaatio on toteutettu hyvin. Selkeä toteutus ei siis tarkoita aina yksinkertaisuutta, vaan loogisuutta ja toimivuutta.

Pysy aiheessa

Selkeys on tärkeää visuaalisesti, mutta se on sitä myös aihepiirin kannalta. Hyvällä sivulla on siis jokin selkeä aihe tai tarkoitus. Hyvin toimivaa nettisivua voi hahmottaa hieman samalla tavalla kuin hyvin toimivaa yritystä; keskittymällä moneen erilaiseen asiaan ei todennäköisesti tee yhtään erittäin hyvin toimivaa tuotetta.

Esimerkiksi hyvä nettikauppa keskittyy omaan erikoisalueeseensa, kuten viking – kenkämallin myymiseen, sen sijaan että se tarjoaisi useita erilaisia, toisiinsa liittymättömiä tuotteita. Aiheessa pysymisen ei kuitenkaan tarvitse olla turhan rajoittavaa; pieni rönsyily on aina sallittua. Sivustoa perustaessa kannattaa kuitenkin kysyä itseltään, mikä sen punainen lanka ja ydintarkoitus on.

Skaalautuvuus mobiililaitteille

Skaalautuvuudella (eli responsiivisuudella) tarkoitetaan, että nettisivu sopii puhelimen, tablettien ja muiden mobiililaitteiden näytöille, toimivuuden kärsimättä.

Nykyään melkein kaikki nettisivujen suunnitteluun käytetyt alustat huolehtivat skaalautuvuudesta (lähes) automaattisesti. Sivujen toimivuus kannattaa kuitenkin testata ennen julkaisua mahdollisimman monella eri kokoisella laitteella, ja mielellään myös eri selaimilla. Tarkasta erityisesti, että teksti skaalautuu helppolukuisen kokoiseksi, rivittyy oikein eikä mikään elementti karkaa pienenkään näytön ulkopuolelle.

Mobiililaitteiden käyttö on kasvanut merkittävästi viime vuosina, ja kasvu tuskin tulee tyrehtymään lähivuosien aikana. Huolehtimalla sivujesi toimivuudesta mobiililaitteilla voit olla varma niiden pysymisestä käytännöllisenä vielä pitkälle tulevaisuuteen.